Postalmklamm klettersteig v soutěsce se třemi lanovými mosty a adrenalinovým přeskokem, zábavná ferrata v Rakousku.
Postalmklamm klettersteig
V roce 2017 jsme se vydali na ferratu v soutěsce nad potokem Russbach s lanovými mosty a jedním adrenalinovým přeskokem, něco jako lanový park, ale v krásnějším prostředí. Ferrata není náročná a je poměrně krátká, ale jelikož je to jeden z nejoblíbenějších klettersteigů, připravte se na možné fronty. Raději si přivstaňte a hlavně na ferratu nenastupujte o víkendech, mohlo by se stát, že budou na ferratě tvořit velké fronty a zkazí vám to celý dojem z této krásné zajištěné cesty.
Postalmklamm má dvě části, první prochází soutěskou o obtížnosti C, kterou zvládnou i začátečníci. Druhá část je náročná stěna s obtížností D, ale můžete stěnu obejít jednoduchým terénem. Na stěně byla vybudována i varianta F, ale pozor, je to extrémně náročné.
Ztracená přilba
Na Postalmklamm klettersteig se dostanete po mýtné silnici Postalmstrasse, na kterou se dostanete z obce Strobl mezi Bad Ischlem a jezerem Wolgangsee. parkoviště, odkud je to malý kousek k nástupu na ferratu. Výrazně doporučuji, obléci se do postroje právě na parkovišti, později je minimum prostoru, kde se dá bezpečně do postroje obléci. Bohužel jsme tuhle chybu udělali a jeden člen našeho týmu přišel o helmu, která se skutálela na dno kaňonu.
Most odvahy
Začínáme pěkně z ostra, hned na úvod nás čeká dlouhý lanovým most nad roklí a je to celkem adrenalin, protože je to poměrně nestabilní most, který má tendenci se při každém kroku nakládnět do strany, rozhodně vyžaduje plnou koncentraci. Pokud máte odsedku, obtížnost se výrazně sníží, v opačném případě se jedná o adrenalinový zážitek.
Vlastně je to nejméně stabilní most, po kterém jsem v životě šel, oproti tomu je 40 metrů dlouhý most na Donnerkogelu brnkačkou. Za mostem vstupujeme do soutěsky, cesta k druhému mostu je snadná, pouze krátký úsek obtížnosti B/C. Druhý lanový most je oproti předchozí výzvě snadnou záležitostí.
Krok do neznáma
Za mostem následuje krátký jednoduchý traverz, až ke klíčovému místu první části ferraty. Z dálky si zřejmě budete lámat hlavu, jak se dostanu na druhou stranu soutěsky? Teprve, až přijdete trochu blíž, zjistíte, že přes soutěsku je natažené jedno lano, oddechnete si, ale pouze do té doby, než dorazíte k onomu místu. Větší postavy mít problém nebudou, trocha zhoupnutí a téměř na druhou stranu překročí, ale menší postavy cca do 175 cm, musí vynaložit podstatně víc úsilí i odvahy. Po laně se rukama co nejvíce natáhnete dopředu a pak zhoupnutím přeskočíte na druhou stranu, uf máme to za sebou.
Cesta k vodopádu
Největší výzvu jsme zvládli a soutěskou nadále traverzujeme v obtížnosti C k nejkrásnějšímu místu ferraty. Tím nejkrásnějším místem je krátký stabilní most u vodopádu, opravdu hezké místo, kde stojí za to, se trochu zdržet. Za mostem vystoupáme po stěně o obtížnosti C/D a je to za námi. Nyní nás čeká nepovinná ferrata na stěnu Karstquellwand. Pokud jste měli v první části cesty problémy, do stěny rozhodně nenastupujte. Ferrata ve stěně je sice krátká, ale hodnocena obtížností D a to v tomto případě udaná obtížnost skutečně odpovídá.
Částečně převislé úseky, mohu slabším jedincům pořádně zatopit a cesty zpět není. Na této stěně byla vybudována i extrémní varianta F, kterou považuji za naprosto nesmyslnou. Zbytečné železo ve skále navíc, jedná se pouze o tahání lana, to už s ferratou nemá moc společného. Obecně preferuji přírodní chyty a co nejméně železa, což není případ této stěny i u varianty D. Nicméně koncept této ferraty je hodně komerční a zaměřen tedy na masovou turistiku, s nadsázkou by se dalo říct, že se jedná o přírodní lanový park, ale stojí to rozhodně za návštěvu.
Na co se připravit?
Nástup do soutěsky je opravdu kousek od parkoviště, cca 10 minut. První část zajištěné cesty vede soutěskou většinou o obtížnosti C, v závěru při výstupu ze soutěsky s klíčovým místem C/D. Bez front je průchod první částí otázkou cca 2 hodin. Obě části ferraty, tedy včetně závěrečného výstupu stěnou Karstquellwand, zabere cca 3 hodiny, samozřejmě se to dá zvládnout daleko rychleji, ale v případě větších front, strávíte na cestě klidně 5 hodin. Na konci ferraty sestoupíte po silnici zpět k autu a když už jste zaplatili za mýto, doporučujeme vyjet autem na pěkné vyhlídkové místo. Za mýto jsme zaplatili 6 euro za 1 automobil, ale to bylo v roce 2017, předpokládám, že to v době čtení tohoto článku bude o něco víc.
Podívejte se na video z cesty a pokud chcete ferratu svým přátelům doporučit, sdílejte kliknutím na tlačítko Facebooku nebo Twitteru níže.